door VerrasPatatje » ma dec 15, 2008 4:02 pm
Haihai iedereen hier:-)
mijn oog viel op dit topic en dit is op het moment in mijn leven ook een topic wat erg opspeelt, dus veel herkenning en erg de behoefte ook een beetje mijn ei kwijt te kunnen hier.
Ik heb een vader gehad die altijd al behoorlijk dominant was, heel erg gericht op presteren en status voor de buitenwereld. Tot mijn 11e had ik een vrij goede band met hem, al waren er toen al dingen die niet helemaal klopten en ietwat grensoverschrijdend waren. Na mijn 11e werd hij een regelrechte ramp. Depressief, agressief (met woorden en af en toe in daden), periodes dat hij in een psychose zat (wat ik pas als volwassene heb begrepen).
En daarbij een moeder die heel gevoelig was, maar ook onderdanig en ietwat sociaal teruggetrokken.
Na een woelige puberteit en het gevoel te hebben niet meer veilig te zijn in mijn thuissituatie (wat ik dus ook op de rest van de wereld projecteerde), zijn mijn ouders gaan scheiden, is mijn broer het huis uit gegaan, heb ik het contact met mijn vader stopgezet. En waren mijn moeder en ik dus heel erg op elkaar aangewezen.
Mijn moeder heeft door haar ervaringen een soort verzameldwang en dwangneurose met betrekking tot opruimen ontwikkelt, en ik ben dus sociaal fobisch, waarin we een beetje een verstoorde moeder-dochter relatie hebben gekregen.
Ik ben sinds anderhalf jaar bezig gegaan met het losmakingsproces van haar, wat aardig wat voeten in de aarde heeft gehad. Veel ruzies, frustraties, onbegrip van beide kanten. Ben nu 27, woon nog bij haar, maar ga volgend jaar begeleid wonen. Nog steeds ben ik een beetje haar vangnetje, haar vertrouwenspersoon als het ware, maar ik leer nu wel meer mijn leven te leven en dat zij verantwoordelijk is voor haar eigen leven en problemen.
Soms vind ik het alleen wel erg lastig om zo duidelijk mijn grenzen aan te geven en te bewaken, en me hier ook niet schuldig over te voelen. Mijn moeder is een ster in op mijn gevoel inspelen;)
Ik weet dat ze het niet bewust doet, en dat ik haar in bepaalde opzichten een beetje voorbij gegroeid ben qua zelfinzicht en dingen kunnen analyseren. Maar ik merk wel dat ook zij positief verandert de laatste tijd, en dat onze relatie minder "statisch" is dan ik eerder altijd dacht. Ze moet immers wel een beetje mee veranderen nu ik verander, maar ze zegt zelf ook dat ze nu af en toe van mij leert hoe ze kan omgaan met haar problemen mbt grenzen aangeven en assertiever zijn.
Ergens vind ik dit wel erg mooi, maar ergens vind ik het moeilijk dat ik dus nog steeds in diezelfde soort rol zit daarin. Als "hulpverlener", terwijl ik af en toe ook zo graag eens gewoon een luisterend oor had willen hebben. Zonder dat ze dus als ik ergens over "klaag", mijn twijfels versterkt of het gesprek weer omdraait naar haar problemen en ik alsnog geen gehoor krijg voor mijn gevoel.
Begrijp me niet verkeerd, ik hou heel erg veel van mijn moeder en ben ontzettend dankbaar voor alles wat ze voor me gedaan heeft, maar ik zie inmiddels wel duidelijker haar rol in mijn opvoeding en wat ik daarin gemist heb. En in hoeverre de patronen in gedrag nu tot uiting komen en wat ik daar zelf in moet doen om dit te veranderen, ook ten aanzien van mijn gedrag naar haar toe.
Verder herkende ik nog de bepaalde frustraties, van het feit dat vooral je ouders je bepaalde verwachtingen "opleggen".
Ik heb bij mezelf gemerkt dat ik dit zelfde net zo goed bij haar doe. Ik verwacht van haar dat ze me begrijpt, dat ze aan haar problemen gaat werken en mij gaat ontzien. Terwijl ik vervolgens haar verwijt dat ze zich teveel met mij bemoeit en mij vertelt wat ik wel en niet zou moeten doen. Hoe krom is dat;) En wat een wonderlijk spiegeltje weer ghehe.
Ik heb inmiddels meer geleerd om het anders te zien als ze weer eens vindt dat ik zus of zo zou moeten doen. Dat is in principe alleen een uiting van wat ZIJ moet van zichzelf. Vaak is het iets als "je moet eens wat netter worden", wat me eerder gigantisch stoorde en waarin ik alleen afkeuring hoorde dat ik niet aan haar maatstaven voldeed. Nu hoor ik dat ze eigenlijk zegt dat zij dat moet, zij heeft die dwang, zij wordt "angstig" of nerveus als ze het niet doet, en ergens zit er eigenlijk ook wel een goede bedoeling achter. Dat zij mij graag iets wil leren waarvan zij denkt dat het voor haar werkt, en het dus ook voor mij zal gaan werken.
Dat zorgt er dus voor dat ik niet die frustratie voel die ik eerder had, niet die afkeuring, en soms zelfs idd zie dat ik best een chaoot kan wezen en vervolgens blij kan gaan opruimen omdat ik en haar en mezelf "help".
Een heel epistel, maar ik ben blij dat ik het even van me af kon schrijven, het op een rijtje kon zetten weer, en misschien hebben anderen er ook nog een beetje wat aan;)
Veel liefs van VerrasPatatje