Voor mij ook herkenbaar, voornamelijk in groepen. Nu moet ik ook zeggen dat ik ontzettend goed poep kan praten... dat het echt nergens over gaat, maar er wel fantasie en humor in zit. Op die manier vind ik het ook leuk om met anderen te praten. Het houdt me alert, iemand heeft mijn interesse, ik vind het soms geniaal hoe iemand op een bepaalde kwinkslag of woordgrap komt. Maar het koetjes en kalfjes gebeuren ligt mij ook echt niet.
"Hoi, hoe gaat het, lekker weertje he, hoe oud ben je, van wat voor muziek hou je, wat doe je voor werk".... dan ben ik al klaar met iemand op een chatbox bijvoorbeeld. Ik vind het gewoon niet interessant en niet leuk om iemand op díé manier te leren kennen, terwijl het me, wanneer ik eenmaal een bepaalde klik met iemand heb wel degelijk interesseert hoe zijn/haar leven eruit ziet. Al zou ik nog steeds niet snel vanuit mezelf bepaalde vragen stellen over werk of hobby's.
Denk ook dat het komt omdat ik, als het op mentaal vlak klikt met iemand, makkelijk over mezelf vertel en vanuit mezelf vertel... en dan dus er vanuit ga dat een ander weer aanvult en ik die persoon weer aanvul en dát het gesprek vormt ghehe. Zie dus het nut van vragen niet zo in vanuit mezelf;) Vaak creeert openheid immers openheid en zijn er niet zoveel vragen nodig, maar vertelt de ander je vanzelf interessante dingen over zichzelf of zijn/haar gevoelens.
Merk alleen wel dat sommige mensen daar moeite mee hebben bij me, omdat het lijkt of de persoon me dan niet interesseert. (Wat ik me trouwens kan indenken dat dat zo kan voelen voor een ander).
Bij mij denk ik ook dat het deels gekomen is omdat ik door die fobie op vrij jonge leeftijd, al moeite kreeg met connecten met anderen. Mijn leven zag er immers zo anders uit dan het leven van leeftijdsgenoten. Ik was met hele andere dingen bezig.
Deels heeft die fobie er op langere termijn ook voor gezorgt dat ik bij een kennismaking al direct op dat vlak kwam.... als je immers geen werk hebt wil men weten waarom je geen werk hebt. Als je gevraagd wordt om mee uit eten te gaan, "moet" je gaan uitleggen waarom je dat niet wilt (al was het alleen omdat je anderen niet het idee wilt geven dat je HUN afwijst.)
En ja, natuurlijk is er dan ook nog gewoon de reden; de spanning vanuit die fobie in de sociale interactie, waardoor het kletsen al gewoon moeilijker is.
Ergens zou ik ook wel graag meer willen leren "kletsen", omdat het een opening kan geven tot meer contacten en vriendschappen. Anderzijds staat het me ook tegen omdat het vaak "oppervlakkigheden" zijn waar ik niet zoveel feeling mee heb, die je in beginnend contact uitwisselt voor je aan de "echte" dingen toe zou komen. En om nou als 1e "echte" ding je fobie te moeten aansnijden... dan zet je jezelf ook niet erg rooskleurig neer ghehe.
Mes snijdt aan twee kanten