Ik heb moeite met zweten

Moderator: Rob

Ik heb moeite met zweten

Berichtdoor Rob » za apr 09, 2005 9:10 am

Ondanks dat ik zo ver gevorderd ben met de therapie en ik op papier weet dat je niet angstig hoeft te zijn ben en blijf ik het moeilijk vinden als ik zweet.

Ik heb tijdens de therapie veel geleerd over de fobie en ik heb ook heel veel bagage meegekregen voor als ik moeilijke momenten beleef.

Als ik bijvoorbeeld in een volle kroeg ben en ik merk dat er een zweetdruppeltje op mijn hoofd zit dan is het gelijk weer ojee. en doordat ik me ga ergeren aan dat ene zweetdruppeltje dan ga ik nog harder zweten en dus nog meer ergeren etc etc.
Soms heb ik het gevoel dat mijn voorhoofd zeiknat is van het zweet terwijl mijn hoofd kurkdroog.
er gaat dan ontzettend veel in mijn hoofd om en het duurt dan ook wel even voordat ik mezelf kan herstellen, wat gedachten betreft.
Als mij dit overkomt dan loop ik naar het toilet en fris mezelf even op of ik ga naar buiten om een luchtje te scheppen. Maar ik zal nooit(meer) weglopen voor de angst. hoe lastig dan ook.
Ik zal overwinnen, hoe moeilijk dan ook.
*****Blijf jezelf, no matter what*******
Rob
Beheerder

Berichtdoor kwenty » za apr 09, 2005 10:26 am

Hallo Rob,

Gelukkig heb ik daar geen last van.
Maar het lijkt me wel erg vervelend dat je zo extreem zweet.
En goed van je dat je niet weg loopt voor je angst dat is al een sterk begin.
En het is net zo met blozen hoe meer je er mee bezig bent hoe erger de spanning wordt en hoe meer het zich uit in blozen zweten enz.
Ik heb wel als ik me heel gespannen voel dat ik ga zweten onder mijn armen. :?
Maar ja dat is meer spanning wat ik op dat moment heb vanwege dat ik tussen andere mensen ben.
Want als ik niet tussen andere mensen ben en heb geen spanning in mijn lijf dan heb ik het niet.
Maar ik heb het ook als ik me gewoon gespannen voel ook al zijn er geen mensen om me heen.
Maar verder zit ik er niet mee.
Succes met het overwinnen van deze vervelenden angst.

Liefs Kwenty :)
Als de zon in jezelf straalt, straalt het ook in de buitenwereld.
kwenty
Silver Member

Re: Ik heb moeite met zweten

Berichtdoor jeroen_roggel » wo aug 20, 2008 8:32 am

Hallo mensen,

Ik ben Jeroen Peeters en ben 16 jaar oud.
Sinds mijn 13e/14e heb ik heel veel last van overmatig zweten! in eerste instantie dacht ik: "oh, het gaat wel over". Maar niet dus. Ik had ook hele erge last van spanning, daardoor ging ik veel transpireren. Op een gegeven moment merkte ik dat ik echt nergens meer zin in had, en vooral de momenten waarbij je met mensen te maken had.(verjaardagen,feestjes)
Toen ik dus last had van het overmatig transpireren van de spanning, merkte ik ook dat ik veel vrienden liet vallen, doordat ik spanning had, en bang was dat zij het zouden zien dat ik zweette. Thuis durfde ik er niet over te vertellen, dus niemand wist het. Totdat ik er zoveel last van kreeg dat ik met tegenzin alles ging doen. Zoals school!! het was een hel voor mij! elke dag was weer een overlevingsdag. Als niemand een opmerking had gemaakt over mijn zweten, was ik al opgelucht!
Het liefst zou ik zelfs alles ontwijken en nergens naar toe gaan!! maar ik wil de angst de baas blijven! hoe moeilijk het ook is.
Na een tijd heb ik het toch maar verteld tegen mijn ouders, en zijn hulp gaan zoeken. Over dit probleem kan ik ook heel emotioneel worden, en vooral als het over dingen gaan die ik kwijt ben geraakt daardoor(vrienden!)
Nu wordt ik onder behandeling gebracht bij een Homeopaat, en een jeugdzorgbureau.
Het is wel fijn om daar hulp van te krijgen, dan kan je alles waar over je denkt kwijt! Zo voel ik me weer wat opgelucht en ontspannen.
Maar ik zit vanaf dat ik Sociale fobie het niet meer lekker in mijn vel! en dat doet heel pijn.
Ik ben mezelf niet meer!
Ik ben het zat!! ik wil niet meer dat deze angst mijn manier van leven gaat bepalen!

Groetjes Jeroen Peeters

Reacties of tips zijn altijd welkom
jeroen_roggel
Newbie

Berichtdoor zweter » di aug 26, 2008 12:28 pm

hey allemaal,

dit is mij eerste bericht op dit forum. ik heb besloten te reageren omdat ik echt heel veel overeenkomsten zie met mij zweet probleem.
ik heb mij hele leven al meer getranspireerd dan andere, maar gewoon tijdens warme dagen en sport. Maar sinds een jaar of 2 zweet ik er op los in sociale situaties. Als ik met goede vrienden een filmpje ga kijken heb ik er geen last van. Maar zodra op school, in de bus, in de kroeg enz. krijg ik het warm en denk ik maar aan 1 ding. Zien andere mensen dat ik aan het zweten ben. Dat dwaalt dan door me hoofd en raak ik nog gestressder waardoor ik nog meer ga zweten.
ik doe er alles aan om niet te zweten korte broek, dun t-shirt, anti-transpirant deo, zelfs een keer deo op me gezicht ("dit werkt trouwens niet").

Ik vermijd hierdoor ook veel dingen zoals grote feesten, familie bezoek en soms zelf school. Zoals vandaag...

Ik was door mijn vrienden als mentor opgegeven om eerste jaars te begeleiden. Iets wat ik mezelf natuurlijk nooit aan zou doen. Ik stressde er al 2 weken over. Vandaag was de eerste dag en alle mentoren moesten zich allemaal verzamelen in 1 klaslokaal. Waren veel te veel mensen dus het was proppen. Ik zweete mij gezicht en shirt helemaal nat en besloot met een smoes naar huis te gaan. ik voel me nu echt heel schuldig tegenover mij vrienden.

en de eigelijke reden waarom ik hier reageer, is omdat mijn therapeut vind dat ik mijn probleem aan mijn vrienden moet vertellen. Ik dacht laat ik het eerst eens proberen bij een stel vreemden.

bedankt voor het lezen

ps: Reacties zijn altijd welkom. ik zag dat hier maar weinig bezoekers waren.

en jeroen en rob jullie ook veel sterkte.
zweter
Newbie

Berichtdoor jeroen_roggel » ma sep 01, 2008 3:22 pm

Heey Zweter,

Wat goed van jou dat je ook je verhaal hebt verteld hier op deze forum!
Ik zie heel veel overeenkomsten met die van jou.
Ik zit zelf nu ook bij een therapeut en het helpt wel! Ik heb er nu minder last van op school en andere sociale situaties.
Maar het gekke is ook nog eens: Ik doe noe SPW(SOCIAAL-pedagogisch-werk) en dat wil zeggen: SOCIAALE opleiding!
dus met mensen omgaan, hoop dat ik het niet meer zo erg krijg als de afgelopen 3 jaar.

Ik wens jou ook heel veel succes en sterkte in de moeilijke situaties!

Groetjes Jeroen Peeters
jeroen_roggel
Newbie

Berichtdoor zweter » za sep 06, 2008 5:56 pm

hey jeroen,

ik heb mijn school vrienden verteld dat ik me soms erg oncomfortabel voel in grote groepen mensen en vreemden.
En ze waren zo begripvol ik voel me echt een stuk beter, zit zoveel beter in me vel. Ik ben echt super blij

later zweter
zweter
Newbie

Berichtdoor sanneke » zo sep 07, 2008 6:00 pm

zweter schreef:hey jeroen,

ik heb mijn school vrienden verteld dat ik me soms erg oncomfortabel voel in grote groepen mensen en vreemden.
En ze waren zo begripvol ik voel me echt een stuk beter, zit zoveel beter in me vel. Ik ben echt super blij

later zweter

Wat goed van je! Moet een hele overwinning voor je zijn! Echt knap dat je het gedaan hebt en dat ze zo goed hebben gereageerd.

Groetjes Sanneke
sanneke
Diamond Member

Berichtdoor Michael_dutch » za jan 17, 2009 2:30 am

Ik heb me jaren lang druk gemaakt over het overmatige zweten en was bang dat anderen het zouden merken. Maar dat blijkt niet zo te zijn (zolang ik maar van te voren ga douchen en deodorant op mijn oksels doe). Meestal heb ik voor de zekerheid wel een extra schone boxershort, T-shirt en sokken bij me zodat ik me op de wc kan omkleden als ik door teveel spanning echt teveel heb gezweten.

Ik heb me vaak afgevraagd waarom mijn lichaam zo gaat zweten. Ik denk omdat mijn lichaam het te warm krijgt (van mijn angst/spanning). Ik ben proberen anders te gaan denken en zie het zweten voortaan als mijn eigen airco-regeling. Als mijn lichaam het te warm krijgt, dan zorgt mijn airco-regeling ervoor dat ik ga afkoelen. Door er zo over te denken, zie ik het zweten iets minder als mijn vijand. Zodra het eerste zweet komt, denk ik : "ok, dat heeft mijn lichaam even nodig. Niets aan de hand. Rustig blijven, gewoon accepteren en gewoon doorgaan met waar ik mee bezig ben". Maar soms, bij teveel spanning, kan ik heel erg gaan zweten en krijg het ook koud. Dan kan het tijd worden om me om te gaan kleden op de wc.

Als ik later die dag thuis kom, meestal weer bezweten, trek ik meteen mijn ondergoed en sokken uit en voel me weer "bevrijd". Zo die dag weer "overleeft".

Ik ga afspraken (zoveel mogelijk) NIET uit de weg. Maak me er vantevoren wel wat druk om, maar "dwing" mezelf om toch te gaan. Daar ik alleenstaand ben, zie ik het als positief om onder de mensen te komen. Dus probeer ik mezelf te motiveren door tegen mezelf te zeggen : "Morgen ga je weer gezellig onder de mensen komen".
Michael_dutch
Newbie

Berichtdoor jeroen_roggel » wo feb 04, 2009 5:59 pm

hallo mensen met een fobie!
ik heb het zelf ook.(lees het verhaal paar berichten hiervoor!)
ik ben laatst naar een vriendin van mijn moeder geweest, en zij maakt Shacra's open!
het helpt echt! ik voelde me niet meer zo negatief, en ik was ook niet steeds met de negatieve gedachtens bezig!
verder heb ik mij ook nog een kristalsteen gekocht(de Chrysocolla) dat is iets spritueels, en ik het helpt negatieve gevoelens om te zetten naar positief en je krijgt een beter gevoel! en ik merk het ook! ik heb de steen pas een week, aan een ketting. en het helpt egt! ik heb meer rust in mijn lichaam, en ik slaap heel goed!! Ik merk nu ook dat ik mij eigelijk om helemaal niks druk maak:S, want ik zweet omdat ik heel veel spanning heb, maar als ik dat niet heb, is er niks aan de hand.
duss mensen, probeer het ook eens.
Vragen? stuur maar een berichtje!
Groetjes Jeroen Peeters
jeroen_roggel
Newbie

Berichtdoor meisje14 » vr apr 23, 2010 10:11 pm

Ik zweet ook heel vaak, ook vooral mijn handen, niet normaal!
Dit heb ik overal, behalve op plaatsen waar ik me gemakkelijk voel... dat zijn er niet veel.
Zelfs als ik een mail zit te typen wordt ik al ongemakkelijk, of een telefoontje. Tenminste, het ligt eraan met wie.
En dan heb je ook weer angst dat iemand het ziet waardoor het alleen maar erger wordt, dat weet ik, maar wat doe je ertegen?

groetjes
meisje14
Forumklant

Berichtdoor xfemkex » ma jun 14, 2010 2:23 pm

Ik zweet ook heel snel, vooral als ik me niet op m'n gemak voel (bijna altijd dus). Heb het sowieso al heel erg en ben echt heel bang dat iemand het opmerkt, want ik heb regelmatig natte vlekken onder m'n oksels. Gelukkig heb ik nu spul waardoor het zweten minder word en gebruik ik hierbij ook een soort druppels, waardoor het gelukkig ietsje beter gaat.
xfemkex
Voel me thuis hier

Keer terug naar Zweetangst