Ok, even iets duidelijker uitleggen dus: met provoceren bedoel ik gewoon de letterlijke betekenis, niks meer: uitlokken van een reactie, een gevoel, een gedachte.. Dat hoeft helemaal niet iets actiefs te zijn, zoals figuren die willen vechten in clubs.. Passief kan ook, zoals die kat uit dat filmpje, die provoceerde de hond ook, alleen maar door een kat te zijn.. Uitlokken betekent niet meteen dat iemand anders gelijk tot aanval zal overgaan, want de meeste mensen hebben toch wel een redelijk ontwikkeld verstand en moraal besef gelukkig.. Iedereen wordt talloze keren per dag geprovoceerd, lawaaierige buren, bureaucratie, files, etc.. Mensen die snel daarop reageren hebben gewoon minder moraal besef/dilemma, die reageren vooral dmv hun instinct/intuitie.. Dat zijn die "types" waar je dan in conflict mee kan komen, maar dat wil dus echt niet zeggen dat anderen niet die zelfde irritaties hebben, die hebben we gewoon allemaal. Mannen, vrouwen, maakt totaal geen verschil. Vrouwen reageren hooguit anders misschien, als ze reageren (afwijzend, minachtend, ofzo), maar ze zijn net zo vatbaar (zie eerste verhaal Ron).. Ik kan me ook niet voorstellen, Verraspatatje, dat je die gedachten niet zou kennen. Je zit b.v. regelmatig op chatrooms. Wat is de verhouding mannen/vrouwen daar? 80/20 ofzo? Ik weet zeker dat je daar regelmatig mensen tegenkomt die vast gewoon aardig (proberen te) zijn, maar wat nerveus, voorzichtig, saai, o.i.d. overkomen. Dan reageer je misschien nog wel vriendelijk uit moreel besef, maar diep van binnen denk je ongetwijfeld meer iets van: Geen zin, lazer op..
Die combinatie moraal/verstand en instinct/intuitie regelt het gedrag bij ieder mens. Dat gaat het best als ze een beetje in balans zijn, maar ik weet ook zeker dat zelfs het meest in moraal levende mens die instincten ook gewoon heeft, maar mischien negeert, ontkent, of onderdrukt. Een negatief gevoel krijgen wanneer iemand wegduikt voor je, je blik ontwijkt, etc. is zo instinctief als dat een gorilla kwaad op je wordt als je naar 'm lacht, we hebben het allemaal.. Je verstand zal het relativeren (anders woonde we nog steeds in grotten), maar als je dat weer teveel doet, en je je eigen instinctieve/intuitieve gevoelens telkens aan de kant zet, ben je aan het proberen te leven naar een ideaalbeeld van jezelf. En als je jezelf perfect wil maken, dan krijg je problemen zoals jezelf te sterk bekritiseren, terwijl je het voor anderen te snel goed gaat praten. Alles moet constant gevalideerd worden, bewust, wat geen mens kan volhouden zonder grip te verliezen.. Je kropt ergernis ook op, want goed praten van gedrag doet de ergernis niet verdwijnen.. Los van dat ontken je je eigen behoeften.. En in een confrontatie met iemand met minder moraal, leg je het altijd af..
Mensen met sociale fobie hebben volgens mij vaak de neiging om sterk in dat moraal gevoel te leven, zichzelf perfect te willen maken, ipv van die balans op te zoeken. Of het oorzaak of gevolg (of allebei) is ben ik alleen nog niet over uit. Perfect zijn voelt veilig, net als politiek correct zijn veilig voelt, want dan ben jij "goed" bezig en dat zou sociaal gezien tot goede reacties moeten leiden, of anderen moeten dwingen (altijd fout) tot jouw gewenste gedrag.. Maar dat werkt niet tegen mensen die dat besef minder, of bijna niet hebben, die misbruiken mogelijk zelfs (hij/zij doet toch niks, b.v.)..
Ik ben trouwens echt niet van m'n geloof gevallen wat betreft dat je de wereld positief moet benaderen.. Ook m'n ondertitel staat er ook niet voor niets.. Mensen beoordelen je naar hoe je jezelf beoordeelt en dat gebeurd dus door de uitstraling die je hebt.. Mensen zijn ook flexibel, mensen zijn, zoals jij al aangaf Ron, goed EN slecht.. Hoe mensen tegenover jou reageren, is sterk afhankelijk van hoe jij jezelf presenteert.. Je krijgt wat je geeft (of, lijkt te geven) klopt, en hierboven staat gewoon de verklaring waarom die "postive thinking" methode werkt..
Maargoed, ik ben het ook mee je eens dat er gewoon gevallen zijn waar je niets aan kan doen. Soms hebben mensen gewoon kwaad in de zin en ben je gewoon de lul, wat je ook doet. Je kan nog zo assertief zijn en krachtige uitstraling hebben, als je in een trein zit vol met hooligans, dan is de kans dat je een probleem met ze krijgt gewoon sterk aanwezig.. Shit happens..
Opzich is het goed dat je hier bewust van ben.. Als je weet dat dit gewoon pure pech is, dan helpt dat vast ook wel wat om je makkelijker over de angsten heen te zetten, ipv wanneer je er van overtuigd ben dat het 100% door jezelf komt.. Als ik je verhalen hoor wordt het ook wel duidelijk dat je gewoon anders was dan je omgeving, rustiger, een denker, meer op jezelf.. Terwijl de meesten extraverter zijn.. En in een omgeving met weinig mensen, ga je niet zo makkelijk op in de massa ook, zoals je bij een stad sneller zou hebben.. Dat is gewoon pech om zo te beginnen..
En wat betreft uitstraling.. Dat heeft me al langer geinteresseerd.. Want ik kijk altijd graag naar de mensen om me heen.. En op straat zie ik heel veel mensen die ook een vrij schuchtere, simpele, suffe, sacherijnige, of vriendelijk uitstraling hebben. Toch lijken die helemaal geen last te hebben van dit soort gedrag, tenminste zijn ze duidelijk niet fobisch bedoel ik dan.. Soms zie een beetje zo'n verstrooid professor type bijvoorbeeld.. warrig haar, stoffige look.. De gemiddelde bejaarde.. vrouw met bloempothaar en dikke glazen.. Tiep voor de lol eens "groepsfoto" in in google images, en bekijk die mensen.. wat voor bijzonder uitstraling hebben ze? Een groot deel is zo suf als je ze vinden kan.. Geen sterke krachtige uitstraling dus, helemaal niet.. Maar ik weet zeker dat ze het merendeel geen sociale fobie heeft opgelopen..
Het eerste wat me dan weer te binnenschiet is toch dat moraal vs intuitie verhaal.. Als je meer volgens je intuitie leeft, zal je ongetwijfeld automatischer verkeerde situaties ruim van te voren aanvoelen (zoals ik in m'n vorrige verhaal vertelde met die vervelende collegas, ze leken het te voelen).. Je sneller verzetten als je iets niet wil (niet op een school blijven hangen waar je niet gelukkig ben, maar gewoon per direct vertrekken), ipv constant "de correcte keus" willen maken, of "je ergens overheen zetten"..
M'n psycholoog heeft al meerder malen herhaalt dat ik meer naar m'n gevoel (oftewel intuitie/instinct) moet leren luisteren.. En me met die conclusie min of meer ontslagen.. En ik merk dat hoe beter ik er in wordt, hoe vrijer ik me voel (lange weg nog te gaan, dat wel).. Meditatie werkt ENORM goed daarbij, ook al ben ik nog steeds veel te laks daarin.. Ik heb vorige week het boek "radical honesty" besteld en heb al een paar hoofdstukjes gelezen (komt ook veel over moraal in voor), maar het lijkt perfect aan te sluiten op dit allemaal.. Tot zover als ik ben ook een erg leuk boek, kan het iedereen aanraden..
Weer zo'n lap geworden.. hopelijk niet al te onsamenhangend..

To be wronged is nothing unless you continue to remember it.