Hallo,
Zoals jullie al in het bericht waarin ik me voorstel hebben kunnen lezen heb ik al sinds mijn puberteit last van trilangst. Vooral wanneer ik iets drink in het openbaar trillen mijn handen behoorlijk.
Nu heeft mijn laatste therapeute het een aantal keren gehad over het accepteren van die trillende handen. Hiermee bedoelde ze dat ik het gewoon zou moeten accepteren als iets dat bij mij hoort. Een gevolg hiervan zou kunnen zijn dat ik me er dan niet meer zo druk om zou maken en het trillen vanzelf afneemt.
In sommige gevallen heb ik dan ook geprobeerd om mijn gedachten te verzetten als ik merkte dat ik te veel met het trillen bezig was en angstig begon te worden. Dit heeft echter weinig baat gehad. De kern van het hele probleem is waarschijnlijk ook dat ik me er te druk om maak.
Toch houd dit idee me nog steeds bezig. Als je de angst geen aandacht geeft zou ie vanzelf af moeten nemen. In de therapie kwam ook regelmatig naar voren dat veel vrienden van me mijn trillende handen regelmatig opgemerkt hebben, maar me vervolgens niet anders zijn gaan behandelen. Misschien hebben zij het gewoon al geaccepteerd als een deel van mij en is het probleem dat ik dat zelf niet kan. Als kind werd ik door mensen al op mijn trillende handen gewezen en het is nooit een probleem geweest tot ik er zelf een probleem van ging maken. Op een aantal genante en pijnlijke ervaringen na, die er waarschijnlijk aan bijdragen dat mijn trilangst in stand wordt gehouden.
Ik vraag me af of andere mensen hier dit ook zo ervaren en misschien ook wel eens geprobeerd hebben het probleem te accepteren en het vervolgens geen aandacht te geven. Ik weet dat het veel makkelijker klinkt dan het daadwerkelijk is en het probleem vaak is dat de persoon zelf er te veel mee bezig is. Toch klinkt het zo makkelijk, accepteren en je er verder niet druk meer om maken. De angstige gedachten zijn bij mij dan ook een veel groter probleem dan het trillen zelf. Als ik echt zo vaak trilde als het aantal keren dat ik er bang voor ben zou ik écht het huis nooit meer uit durven.
Hoe denken jullie hierover? Zou het zo makkelijk kunnen zijn?
Groetjes Tommy