Geboren met sociale fobie?

Moderator: Rob

Geboren met sociale fobie?

Berichtdoor Ron » vr mei 21, 2010 8:57 pm

Hallo allemaal,

Ik zag laatst een filmpje over sociale fobie op youtube: (http://www.youtube.com/watch?v=4truuD_xMP0). Een expert op het gebied van sociale fobie geeft aan
dat sociale fobie van jongs af aan kan zijn, maar ook spontaan kan ontstaan. De man zegt de verhouding ongeveer 50-50 is. Ik vroeg mij af hoeveel mensen op
dit forum het vanaf de jonge jaren hebben? Hoe ervaren jullie het gevecht tegen sociale fobie?

groeten Ron
The clock is ticking, countdown begins.
Ron
Voel me thuis hier

Re: Geboren met sociale fobie?

Berichtdoor Dr.Panic » vr mei 28, 2010 9:34 am

Ik ervaar het gevecht als oneerlijk :)

In mijn geval begon het de kop op te steken rond m'n 10e ofzo, maar het is zo moeilijk te zeggen, want elke dag herinner ik me nieuwe dingen. Toen ik naar de lagere school ging jaagde ik m'n moeder nog weg op de introductie dag omdat ik me er helemaal in m'n element voelde, dus het is iig zeker niet voor m'n 6e. Mogelijk een pubertijd iets in mijn geval..

Filmpjes zoals dat mogen wel eens wat bekender gemaakt worden, een beetje meer algemeen begrip zou absoluut geen kwaad kunnen.
To be wronged is nothing unless you continue to remember it.
Dr.Panic
Silver Member

Berichtdoor Dromer » vr mei 28, 2010 12:22 pm

Ik was als kind al wel teruggetrokken en verlegen, maar had daar zelf absoluut geen last van (of ik kan het mij toch niet meer herinneren, t is al eventjes geleden :-? Ik zal er dus wel van nature wel vatbaar voor zijn (verlegen zijn, gevoelig zijn voor afkeuring), maar volgens mij heeft het pesten aan t begin van t middelbaar het allemaal in gang gestoken. Dus ja, aangeboren of niet. Ik denk dat de meesten het zelf niet goed weten, want t is natuurlijk niet dat je van de ene dag op de andere een sociale fobie krijgt.

Ik ervaar het gevecht als oneerlijk

Die is recht in de roos :D Iedereen zal zo wel zijn problemen hebben, maar de ene heeft in zijn leven al met meer dingen af te rekenen dan een ander.
Carpe diem (Pluk de dag)
Dromer
Ik durf te reageren

Berichtdoor Ron » za mei 29, 2010 8:18 pm

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik kan me een aantal situaties uit groep 1 van de bassischool voor de geest halen waaruit blijkt dat ik toen al erg bang was voor contact met leeftijdsgenootjes. Iedereen moest een voetafdruk maken met verf. Ik natuurlijk helemaal in paniek en bang voor iedereen die naar mij keek :D . Het kan op die leeftijd niet vastgesteld worden maar het was al wel duidelijk dat ik afweek van mijn leeftijdsgenoten. Als er onbekenden in huis waren, dan bleef ik meestal op mijn kamer.

Groeten Ron
The clock is ticking, countdown begins.
Ron
Voel me thuis hier

Berichtdoor Renee » zo mei 30, 2010 8:52 am

Ik ben nu 15, mijn ouders hebben mij gekregen toen ze verkering hadden. Nadat ik geboren was gingen ze eigenlijk gelijk uit elkaar. Bij mij begon het echt al heel jong. Op m'n 2de durfde ik niet meer bij mijn vader thuis. Dat bleef doorgaan tot mijn 11e, toen ik realiseerde dat ik mijn vader hier ook pijn mee deed. Nu probeer ik gewoon niet meer na te denken en het gewoon te doen.
School ging fout in groep 7, want toen werden de vriendschappen serieuzer. Daar werd ik bang van, begon steeds meer afstand te nemen. Maar voor groep 7 wou ik al nooit naar kinderfeestjes enzo.
Renee
Newbie

Keer terug naar Sociale fobie bij jeugd