Ik ben niet officieel gediagnosticeerd met een sociale fobie en durf ook niet naar de huisarts/een psycholoog te gaan, dus of ik echt een sociale fobie heb kan ik niet zeggen.
Ik heb heb altijd al veel moeite gehad met sociale situaties, maar vooral vanaf mijn 17e zijn de problemen erger geworden. Ik ben veel gaan spijbelen, omdat ik me altijd ontzettend ongemakkelijk voelde op school. Ik durfde nooit gesprekken aan te gaan en zei eigenlijk alleen iets als me iets gevraagd werd. Ook durfde ik geen vragen te stellen aan leraren en ik vond het al helemaal vreselijk als ik een presentatie had of met iemand moest samenwerken. Heb ook vaak gedaan alsof ik afspraken was vergeten, omdat ik simpelweg niet durfde te komen. Ik had wel 1 vriendin waar ik me wel redelijk bij op m'n gemak voelde, maar inmiddels zijn we uit elkaar gegroeid. Uiteindelijk heb ik in juni 2009 een havo diploma gehaald (na 8 jaar middelbare school en vavo).
Afgelopen schooljaar heb ik alleen maar thuis gezeten, omdat ik de stap niet durf te zetten om werk te zoeken. Ik heb het 1 keer geprobeerd (orderpicker bij Action), maar ben na mijn inwerkdag gestopt, omdat ik constant het gevoel had dat ik in de weg liep en dat mensen vonden dat ik alles verkeerd deed. Vaak had ik het idee dat mensen mij arrogant/boos aankeken en zich aan mij ergerden. Ik heb me nu met veel moeite aangemeld voor de opleiding verpleegkunde. Misschien geen verstandige keuze vanwege de sociale kant van het vak, maar aan de andere kant is het juist misschien een manier om aan mijn problemen te werken.
Andere problemen die hier worden besproken op het forum komen bij ook bekend voor. Ik ben ontzettend zenuwachtig als ik naar de winkel moet, moet telefoneren, iemand moet mailen of als er zomaar iemand aanbelt. Ook schrik ik al op als ik een auto zie stoppen voor ons huis, uit angst dat er visite komt (en dat is irritant met alle lesauto's die ik dan vaart hoor minderen en hoor parkeren). Ik voel mezelf dan al helemaal zenuwachtig worden; krijg het warm en m'n hart begint sneller te kloppen. Ik ben nu bijna 2 maanden bezig met rijlessen en ook dit brengt problemen met zich mee. Als ik eenmaal in de auto zit, dan zakt de stress een beetje, maar van te voren ben ik zó zenuwachtig dat ik er misselijk van ben, met moeite eten naar binnen krijg en constant naar het toilet moet. Ook denk ik altijd dat andere automobilisten mij lastig vinden en daardoor vind ik het moeilijk om bijvoorbeeld bij kruisingen en op rotondes rustig te rijden, bang om het verkeer op te houden/ergernis te veroorzaken. Dit is ook niet echt bevorderlijk voor mijn vooruitgang en tegelijk dus ook niet goed voor mijn zelfvertrouwen.
Ik weet eigenlijk niet met welke bedoeling ik me hier heb aangemeld en een bericht plaats. Misschien gewoon om mijn verhaal kwijt te kunnen, misschien om bevestiging te krijgen dat ik misschien een sociale fobie heb (of juist niet!).. Ik had gewoon de behoefte om hier te reageren.
Ik ben nu zelfs bang voor jullie reacties op mijn berichtje en durf amper op het 'bevestig'-knopje te klikken. Heb inmiddels mijn bericht minstens 5 keer nagelezen.
Groetjes Michelle